Schröpfglazen

Schröpfen is een in Duitsland veel gebruikte vorm van huidweefselmassage.

Schröpfen of Cuppen is waarschijnlijk één van de oudste methoden van genezen.
De oudste documentatie stamt uit 3300 v. Chr. uit Mesopotamie.
De oorsprong van de techniek is waarschijnlijk het uitzuigen van beten en wonden.
Tegenwoordig gebruikt men geen horens, aardewerk of bamboe meer maar glazen of kunststof bollen.
Een Nederlandse benaming voor het Duitse Schröpfen en het Engelse Cuppen is ‘koppen zetten’.
  • Het principe van de methode:
Een glazen bol wordt op de huid geplaatst en met de bal ter plekke vacuüm gezogen.
Dit stimuleert de totale doorbloeding en de huidfuncties.
Er ontstaat een betere stroom in bloed- en lymfevaten, de meridianen en kleine huidzenuwtjes worden geprikkeld.
Door het vacuüm, dat de huid en de daar onderliggende structuren aanzuigt, wordt het bindweefsel en spieren gerekt. Verkleeft bindweefsel wordt losgemaakt en gespannen spieren kunnen zich ontspannen.
Door de reflexbanen, die van de huid naar de binnenste organen lopen, wordt er invloed op zieke organen uitgeoefend.  Door de ontspanning van zenuwuiteinden, welke in de huid liggen én de stimulering van de plaatselijke doorbloeding verdrijft Schröpfen de pijn, neemt ontstekingen weg, versterkt het afweersysteem en versnelt de afvoer van afvalstoffen.
De behandeling geeft een weldadige ontspanning.
  • Strijken (Schröpfmassage):
De glazen bol met een rubberen bal erop kan de bol snel vacuüm trekken en ook weer oplichten.
Door de bol te bewegen over de huid (ingesmeerd met een speciale olie) ontstaat een diepwerkende massage.
Deze techniek wordt veel gebruikt en is ook zeer doeltreffend bij spierklachten en spierverkrampingen.
Het nodigt uit om het eigen afweersysteem te mobiliseren, reflexen te prikkelen en een overgeprikkeld zenuwstelsel te dempen.
  • Schröpfen kan o.a. gebruikt worden voor de behandeling van:
* rug-, nek- en schouderklachten
* (spannings-) hoofdpijn, migraine
* weke delen reuma
* (oude) blessures, tennis elleboog
* problemen m.b.t. organen / orgaanfuncties
* blaas-, maag- en darmklachten
* verbetering van de energiestroom in de rug
* vormen van bronchiale astma
* pijnlijke menstruatie

Ik pas het Schröpfen toe in de Ontspanningsmassage.

Hieraan zijn geen extra kosten verbonden.